Metaalridders/
Al lange tijd maak ik fotoseries over de Nederlandse metaalsector in opdracht van Stichting OOM. Mijn focus ligt op het belichten van de verhalen achter de industrie, innovatie, ambacht en de toewijding van vakmensen zelf. Door middel van mijn werk wil ik niet alleen de technische aspecten tonen, maar ook de menselijke kant van deze sector benadrukken.

Stichting Opleiding Ontwikkeling Metaalbewerking (OOM) stimuleert scholing en ontwikkeling in de metaalsector. OOM is hét instrument van de sector om instroom, doorstroom, behoud en ontwikkeling van vakmensen duurzaam te bevorderen.
FOTOGRAFIE, SELECTIE
Smederij De Wit/
Een schoffel is een schoffel en een bats blijft een bats. Het gereedschap van familie De Wit wordt gemaakt sinds 1896 en is een oer-Hollands product met onveranderde degelijkheid. 
Lasopstelling, Smederij De Wit Kornhorn B.V.
Waar je ook bent, in Japan, Australië of in Nederland: de gereedschappen van De Wit zijn beroemd onder vaklieden. Overgroot-opa De Wit begon in 1896 een dorpssmederij en besloeg paarden en karwielen. Het eerste stuk gereedschap dat hij maakte was een spade om het land mee te bewerken. Nu verlaten wekelijks 7.500 stuks gereedschappen de deur. De Wit levert voornamelijk aan internationale groothandels die het gereedschap weer doorverkopen aan winkels, bedrijven en particulieren. Het assortiment bestaat op dit moment uit 1.317 producten.

De broers Derk, Sietse en neef Derk-Klaas zijn de vierde generatie en hebben nu de leiding. Ze zijn altijd wel in de smederij te vinden en willen absoluut geen deftig bureau. Ze werken liever aan een keukentafel omringd door hun eigen gereedschap. Werknemers, klanten en buren schuiven aan voor een kop koffie. En af en toe staan de familieleden ineens op om buiten in de tuin een sigaretje te roken. Want dan ontstaan de beste ideeën.
Repke Hollema is productieleider bij smederij De Wit Kornhorn B.V. 
"Het maken van 100 schoffels met een vuur en een hamer is prachtig werk en komt wel goed, maar 20.000 schoffels, dat is andere koek. Dan moet je georganiseerd en geautomatiseerd zijn."
Op de foto staat Eise Pijl, een ervaren vakman bij De Wit. Hij werkt al meer dan 25 jaar voor De Wit
Next Generation Shipyards/ 
Next Generation Shipyards wil zeeschepen volledig emissieloos laten varen en ziet dit als een maatschappelijk doel. Albert "Voor kleine zeeschepen zien wij mogelijkheden in elektromotoren met voortstuwing door waterstof. Dat gaat pas echt werken op schaalvergroting in de samenleving, anders is het financieel gewoon niet haalbaar. En daarbij moet de waterstof wel echt groen zijn. Als ik hier in Lauwersoog vijf viskotters op waterstof kan laten varen, is het al rendabel mits de initiële investering gedekt kan worden. Dit lukt alleen als er subsidies tot 90% van de investering komen." 
Next Generation Shipyards produceert specialistische werkschepen voor de beroepsvaart. Denk aan taxiboten, crewtenders of specialistische survey schepen met sonar-apparatuur.
Next Generation Shipyards
René is bij Next Generation Shipyards gekomen als lasser, maar het monteren van nieuwe onderdelen vond hij veel leuker. René: "Door meerdere opleidingen en certificaten te halen, mag ik nu de afbouw van het casco doen. Vooral het aanbrengen van nieuwe onderdelen vind ik mooi werk. Geen dag is hetzelfde ik werk altijd op een andere plek. Het is handig dat ik ook kan lassen. Als er ergens een beugeltje gelast moet worden, doe ik dat even zelf."
"Met het opwekken van groene stroom willen we zelf waterstof gaan produceren in de haven van Lauwersoog. We bouwen een waterstoftankstation waar de schepen kunnen tanken. De waterstof is dan groen, de schepen kunnen emissieloos varen en dan is mijn cirkeltje rond."